Senin, 09 November 2009

Menahan Amarah...


Kemarahan adalah salah satu sifat yang dimiliki manusia, dan ketika rasa amarah datang, kita sebagai manusia harus mampu mengatasinya agar jangan sampai menjadi angkara, Al-Ghazali (1978) menjelaskan, perasaan marah dapat diatasi dengan banyak cara antara lain :
Mengingat saran-saran Islam dalam keutamaan dan kelebihan yang bersifat positif seperti sopan santun, menghormati dan menahan marah hal ini harus berbanding dengan sifat-sifat negatif seperti marah dan balas dendam.
Ingat balasan Tuhan tentang sifat marah.


Mempertimbangkan tentang akibat yang akan di dapat ketika permusuhan dan efek balas dendam.
Gambarkan betapa buruk wajah kita ketika marah, mungkin seperti singa yang mengganas, hehehe ….
Renungkan penyebab kita tidak dapat mencegah diri dari menahan marah.

Islam menyarankan dalam menahan perasaan marah, Nabi Muhammad s.a.w berkata yang bermaksud; “Marah itu datangnya daripada syaitan, sedangkan syaitan itu dijadikan daripada api dan yang memadamkan api adalah air. Apabila marah salah seorang daripada kamu, hendaklah kamu mengambil wuduk.”
Satu amalan lain yang dapat meredakan emosi saat marah adalah dengan membaca ta’awwudz atau “Aku berlindung kepada Tuhan daripada syaitan yang terkutuk”.
Selain itu, ganjaran bagi orang-orang yang dapat menahan kemarahan seperti mana digambarkan oleh Rasullullah s.a.w yang bermaksud: “Siapa menahan kemarahannya dan dapat melaksanakannya, niscaya Allah s.w.t akan memanggilnya di hadapan manusia ramai dan menyuruhnya memilih diantara bidadari yang dikehendakinya.” (Hadis riwayat Ibnu Abid-Dauya, Ahmad, Abu Daud dan At-Tarmizi).

0 komentar:


Blogger Templates Isnaini Dot Com. Clik COy Blogger and Supported by ArchitecturesDesign.Com Beautiful Architecture Homes